- Algemeen
1.1. Deze algemene voorwaarden maken deel uit van elke overeenkomst tussen Atalian NV (gevestigd te 1070 Anderlecht, Internationalelaan 55F, ingeschreven bij de Kruispuntbank van ondernemingen met nummer 0453.203.301, hierna ‘ATALIAN’) en haar klanten (hierna ‘Klant(en)’), betreffende het leveren door ATALIAN van prestaties, diensten of werken. De toepassing van deze algemene voorwaarden is van doorslaggevend belang voor ATALIAN om te contracteren. De door de Klant gehanteerde voorwaarden worden hierbij uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
1.2. Mochten een of meerdere voorwaarden of een deel ervan niet geldig zijn of mocht er een uitdrukkelijke afwijking op zijn toegestaan, dan zal dit geen afbreuk doen aan de geldigheid en de toepasselijkheid van de andere voorwaarden.
1.3. Wijzigingen en aanpassingen van huidige algemene voorwaarden treden onmiddellijk in werking vanaf hun kennisgeving aan de Klant. Zij worden op de website www.atalian.be gepubliceerd.
- De duur en beëindiging van de overeenkomst
2.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, wordt de overeenkomst tussen ATALIAN en de Klant voor onbepaalde duur gesloten. Elke partij kan de overeenkomst jaarlijks beëindigen per aangetekend schrijven uiterlijk zes maanden voor de verjaardag van de overeenkomst.
2.2. In geval van een overeenkomst van bepaalde duur, kan elke partij de overeenkomst beëindigen per aangetekend schrijven uiterlijk zes maanden voor de einddatum van de overeenkomst. Bij gebrek aan een geldige opzeg van de overeenkomst per aangetekende brief zes maanden voor de verjaardag van de overeenkomst wordt de overeenkomst stilzwijgend hernieuwd voor opeenvolgende perioden van één jaar.
2.3. Met de verjaardag van de overeenkomst wordt bedoeld de startdatum van de overeenkomst en niet de datum van ondertekening ervan.
2.4. Een annulatie of vroegtijdige beëindiging door de Klant van de opdracht of van een gedeelte van de opdracht moet schriftelijk gebeuren met een opzegtermijn van minstens 6 maanden voorafgaand aan de beëindiging van de overeenkomst gesloten tussen de Klant en Atalian. De opzeg gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de kennisgeving van de opzeg. De Klant die de overeenkomst beëindigt zonder opzegtermijn of met een ontoereikende opzegtermijn, moet de andere partij een opzegvergoeding betalen. De opzegvergoeding wordt berekend aan de hand van de maandelijkse vergoeding bepaald in de overeenkomst gesloten tussen Atalian en de Klant vermenigvuldigd met het aantal maanden van de opzegtermijn die normaal in acht genomen zou moeten worden, hetzij met het resterende aantal maanden van de opzegtermijn dat niet nageleefd werd. Indien de vergoeding tijdens de uitvoering van de overeenkomst gesloten tussen de Klant en Atalian inmiddels gestegen is, wordt het bedrag van de opzegvergoeding berekend aan de hand van de laatst toegepaste maandelijkse vergoeding.
2.5. ATALIAN kan, onverminderd haar andere rechten of rechtsmiddelen, deze overeenkomst naar eigen goeddunken met onmiddellijke ingang opschorten of beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de Klant, indien de Klant een wezenlijke inbreuk pleegt op de overeenkomst (zijnde een enkele gebeurtenis of een reeks gebeurtenissen die samen een wezenlijke inbreuk vormen) die:
- kan worden hersteld en (a) na een aanmaning van ATALIAN waarin de Klant wordt verzocht de schending ongedaan te maken, de Klant nalaat meetbare stappen te ondernemen om de schending ongedaan te maken binnen veertien (14) dagen en/of (b) in elk geval de schending niet ongedaan wordt gemaakt binnen dertig (30) dagen; of
- niet kan worden genezen (anders dan door betaling van een bepaalde som geld).
- Prijzen
3.1. De prijzen van ATALIAN worden bepaald in functie van de lonen, sociale lasten en andere uitgaven op het ogenblik van de opstelling van de offerte of de afsluiting van de overeenkomst. De vermelde prijzen zijn steeds exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.
3.2. De gefactureerde bedragen houden tevens rekening met de bepalingen voortvloeiend uit de toepasselijke sectorale overeenkomsten (met name wat betreft de minimumprestatie van personeelsleden van ATALIAN). ATALIAN stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat de prestaties van haar personeelsleden in het kader van voormelde regelgeving worden verricht zonder extra facturatie voor de Klant. Echter, wanneer dit onmogelijk is, komt de minimumprestatie die wordt gefactureerd aan de Klant overeen met één (1) arbeidsuur.
3.3. In geval van verhoging van de lonen, sociale lasten of andere uitgaven ten gevolge van de evolutie van het indexcijfer, sectorale akkoorden of andere gegronde omstandigheden, wat ATALIAN en de Klant beschouwen geldige redenen te zijn met het oog op een prijswijziging, zal ATALIAN gerechtigd zijn onmiddellijk de prijzen, die bij de Klant van toepassing zijn, aan deze verhoging(en) aan te passen.
- Ontbering
4.1. De prijzen werden berekend rekening houdend met de huidige economische, wetgevende, zakelijke en/of politieke parameters die van kracht waren op het ogenblik van de ondertekening van deze overeenkomst.
4.2. Indien ATALIAN aantoont dat: a) de verdere uitvoering van haar contractuele verplichtingen buitensporig bezwarend is geworden ten gevolge van een gebeurtenis buiten haar redelijke controle – hetzij financiële, economische, regelgevende, zakelijke, wettelijke, politieke of sociale factoren – waarmee zij redelijkerwijs geen rekening had kunnen houden bij het sluiten van de overeenkomst; en dat b) zij de gebeurtenis of de gevolgen ervan redelijkerwijs niet had kunnen vermijden of overwinnen, dan zijn de partijen verplicht om binnen een redelijke termijn na het inroepen van deze clausule te onderhandelen over alternatieve contractuele voorwaarden die redelijkerwijs toelaten om de gevolgen van de gebeurtenis ondervangen.
4.3. Indien de partijen er niet in slagen tot overeenstemming te komen, kan ATALIAN de overeenkomst opzeggen bij aangetekende brief met ontvangstbevestiging met inachtneming van een opzeggingstermijn van één maand, zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige schadevergoeding.
- Facturatie – Betaling
5.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn de facturen van ATALIAN betaalbaar op de vennootschapszetel van ATALIAN door overschrijving op de bankrekening van ATALIAN, waarvan het nummer op de factuur vermeld is. Betalingen in speciën, door cheques of op een andere wijze zijn aan ATALIAN niet tegenstelbaar.
5.2. ATALIAN is gerechtigd de maandelijkse abonnementsprestaties vanaf de eerste (1ste) dag van de maand aan de Klant te factureren. Deze facturen van prestaties die nog moeten uitgevoerd worden, zijn dan verschuldigd en opeisbaar op de laatste dag van de facturatiemaand. Op facturen van minder dan 500,- EUR wordt steeds een administratieve kost van 15,- EUR per factuur aangerekend.
5.3. Bij gebrek aan protest per aangetekende brief binnen de acht (8) kalenderdagen van een factuur wordt deze factuur, de gefactureerde som en de gefactureerde prestaties, diensten en werken van ATALIAN stilzwijgend en onherroepelijk door de Klant aanvaard. Gezien de aard van de prestaties is 8 dagen een redelijke termijn om dergelijke factuur te protesteren.
5.4. Bij niet betaling op de vervaldatum, zullen, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, op het openstaand bedrag verwijlintresten verschuldigd zijn van 10% per jaar, vanaf de vervaldatum van de factuur tot op de dag van volledige betaling, evenals een conventioneel verhogingsbeding van 10 % op het verschuldigde bedrag, met een minimum van EUR 250. Bovendien heeft ATALIAN het recht om voor elke betalingsherinnering een bedrag van EUR 15 aan te rekenen ter dekking van administratieve kosten.
5.5. De niet-betaling op de vervaldag van één factuur, maakt het verschuldigd saldo van alle andere, zelfs niet-vervallen facturen aan de Klant onmiddellijk van rechtswege opeisbaar en geeft ATALIAN het recht om alle lopende opdrachten en diensten op te schorten.
5.6. De betalingen worden steeds aangewend om eerst de oudste openstaande schulden met inbegrip van de vervallen interesten te vereffenen.
- Toegang – nutsvoorzieningen
6.1. De Klant verbindt zich ertoe om aan het personeel van ATALIAN toegang te geven tot de door in de overeenkomst voorziene lokalen, op de gepaste uren, zodat ATALIAN haar prestaties zou kunnen uitvoeren. De Klant verbindt zich er ook toe aan ATALIAN het water, de elektriciteit, evenals de eventuele verwarming van de lokalen gratis te leveren. Alle nutteloze verplaatsingen van ATALIAN wegens gebrek aan water, elektriciteit, toegang tot de lokalen, onmogelijkheid te werken, enz., evenals elke werkloosheid van het personeel van ATALIAN die aan de Klant te wijten is, zullen aan de Klant gefactureerd worden volgens de gebruikelijke tarieven.
- Uitvoering van de dienstverlening
7.1. ATALIAN is gerechtigd eenzijdig de planning en de organisatie van haar prestaties te regelen volgens de noodwendigheden (bv. ziekte) en kan te allen tijde eenzijdig en zelfs zonder voorafgaand overleg met de Klant de planning en de organisatie wijzigen. Gezien de aard van de prestaties uitgevoerd door ATALIAN zijn ATALIAN en de Klant het erover eens dat dergelijke flexibiliteit in de planning en de organisatie gangbaar is in de desbetreffende sector en essentieel is voor de goede uitvoering van de overeenkomst tussen partijen. Indien, ten gevolge van een aanvraag van de Klant, de planning en de organisatie van ATALIAN dient gewijzigd te worden, zullen alle aanvullende kosten (personeelskosten, afschrijvingen van investeringen, enz.) door de Klant aan ATALIAN verschuldigd zijn, en ook aangerekend worden. Indien de Klant weigert deze kosten te dragen, heeft ATALIAN van rechtswege het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang te verbreken lastens de Klant, zonder afbreuk te doen aan de andere rechten of rechtsmiddelen van ATALIAN.
7.2. Indien een akkoord tot stand is gekomen tussen de Klant en ATALIAN op basis van een lastenboek of prijsaanvraag door de Klant, en niet op basis van een voorafgaand (geheel of gedeeltelijk) werfbezoek, en indien wordt vastgesteld dat de inhoud of omstandigheden niet overeenkomen met de beschikbaar gestelde gegevens, dan zijn alle extra kosten die hieraan verbonden zijn, ten laste van de Klant. Indien de Klant weigert deze kosten te dragen, heeft ATALIAN van rechtswege het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang te verbreken lastens de Klant, zonder afbreuk te doen aan de andere rechten of rechtsmiddelen van ATALIAN.
7.3. Het aantal werkdagen wordt beschreven in het werkprogramma en stelt een jaarlijks gemiddelde voor. Met uitzondering van een schrikkeljaar, in dit geval wordt 29 februari afzonderlijk aangerekend. In haar berekeningen voorziet ATALIAN gemiddeld 10 wettelijke feestdagen per jaar. Andere feestdagen zoals het feest van de Franse of Vlaamse Gemeenschap maken geen deel uit van dit gemiddelde. Er kan geen creditnota aangevraagd worden voor feestdagen die op een gewone werkdag vallen (m.i.v. het feest van de Franse en de Vlaamse Gemeenschap). De Klant verbindt zich jaarlijks, ten laatste vóór 15 december, ATALIAN schriftelijk op de hoogte te brengen van de jaarlijkse collectieve sluitingsdagen, van de recuperatiedagen van de feestdagen en van de eventuele brugdagen die in haar onderneming voor het komende jaar van toepassing zullen zijn, zodat de compensatiedagen van de Klant met deze van het personeel van ATALIAN zouden kunnen overeenstemmen. Een nieuwe Klant zal onmiddellijk en ten laatste 15 dagen na het begin van de prestaties van ATALIAN de jaarlijkse collectieve sluitingsdagen, de recuperatiedagen van feestdagen en de eventuele brugdagen aan ATALIAN meedelen. Bij gebrek dit te doen binnen de hierboven aangegeven termijn zal de Klant gehouden zijn de lonen, lasten en kosten van de niet gepresteerde dagen van het personeel van ATALIAN ten laste te nemen en aan ATALIAN te vergoeden, zelfs indien het personeel niet heeft gepresteerd daar ATALIAN niet in staat werd gesteld deze sluitingsdagen en recuperatiedagen aan haar personeelsleden mee te delen.
7.4. Indien er significante investeringen (machines, rijdend materiaal…) dienen te gebeuren, voorziet ATALIAN een periode van vijf jaar voor de afschrijving van deze investeringen. Daarom, tenzij anders vermeld staat in het lastenboek van de Klant, gaat de Klant akkoord bij vroegtijdige beëindiging van de Overeenkomst, om alle investeringen zelf over te nemen of door de nieuwe dienstverlener te laten overnemen tegen de restwaarde. ATALIAN behoudt zich het recht voor om deze investeringen over te dragen.
7.5. Voor het verstrekken van glaswasdiensten zal regen de uitvoering van de schoonmaakdiensten niet belemmeren. Als de prestatie niet kan worden uitgevoerd als gevolg van een uitdrukkelijk verzoek van de Klant (binnen de twee (2) werkdagen) voorafgaand aan de prestatie, zal deze volledig aangerekend worden. In dit geval heeft de Klant geen recht op enige schadevergoeding of compensatie van ATALIAN.
7.6. De toepassing van de wet van 8 december 2013 op de aanwezigheidsregistratie (checkin@work) voor werken in onroerende staat (o.a. onderhouden, herstellen, poetsen) gelijk aan of hoger dan het wettelijk vastgelegde drempelbedrag voor één opdrachtgever en op één locatie die geheel door ATALIAN worden uitgevoerd, in eigen beheer of door onderaannemers, is ten laste van ATALIAN. Indien ATALIAN slechts een deel van de werken ter waarde van minder dan het wettelijk vastgelegde drempelbedrag uitvoert, in eigen beheer of door onderaannemers, in opdracht van een hoofdaannemer, dan is deze aanwezigheidsregistratie ten laste van de hoofdaannemer, tenzij anders overeengekomen in de bijzondere voorwaarden.
7.7. De Klant is niet gerechtigd de diensten naar eigen goeddunken te verhogen of te verlagen. Tijdens de looptijd van een contract van bepaalde duur of onbepaalde duur, zal elke herziening of elke wijziging, die een verlaging tot gevolg heeft van de facturatie of van het aantal door ATALIAN tewerkgestelde werknemers, op aanvraag van de Klant of van ATALIAN, pas van kracht worden na instemming door beide partijen en dit ten vroegste zes maanden na de aangetekende kennisgeving van de herzieningsaanvraag. Bij overname van personeel van de Klant dient deze de kosten van een urenvermindering te dragen.
7.8. Wanneer werknemers gewoonlijk bij dezelfde Klant werken, en wanneer het personeel van deze Klant geniet van een niet bij de wet voorziene feestdag, anders dan de elfde feestdag bedoeld in artikel 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 april 1992, hebben de werknemers recht op het loon van die dag, aan dezelfde voorwaarden waaraan een wettelijke feestdag wordt betaald.
7.9. De minimumprestatie wordt vastgelegd op één uur dat verspreid mag worden over meerdere direct opeenvolgende werven. Met “direct opeenvolgende” wordt verstaan een verplaatsing van maximum 10 minuten wandelafstand tussen twee werven.
7.10. Behoudens uitdrukkelijke en geschreven toestemming worden de prestaties van ATALIAN uitgevoerd tussen 6u en 22u, van maandag tot vrijdag en enkel op werkdagen.
7.11. De Klant verbindt zich ertoe, in het kader van de bepalingen van hoofdstuk IV, artikels 4, 5, 8 en 9, en de hoofdstukken V en Vbis van de wet betreffende het welzijn van de werknemers, aan ATALIAN een lijst te doen toekomen van de risico’s en specifieke preventiemaatregelen van zijn installaties, voordat met bepaalde schoonmaakwerkzaamheden begonnen zal worden.
7.12. Voor wat betreft de glaswasdiensten, verbindt de Klant zich ertoe de vensterbanken vooraf vrij te maken en ervoor te zorgen dat de buitenkant van de ramen toegankelijk is. Het wassen van de ramen houdt niet de verwijdering in van stickers, posters, al dan niet decoratieve beschilderingen, tags, stoffen of enige andere belemmering die het normale wassen van de ramen verhindert, behoudens uitdrukkelijk vermelde afwijkingen in het lastenboek. Om de veiligheid van de werknemers van ATALIAN te waarborgen en de sociale wetgeving ten aanzien van veiligheid en welzijn van de werknemers na te leven, zal de Klant de nodige maatregelen treffen en ATALIAN het materiaal en de middelen ter beschikking stellen om alle mogelijke ongelukken te voorkomen (veiligheidslijn, bevestigingspunten…). Bij ontstentenis zal ATALIAN zelf het materiaal en de middelen laten installeren die zij nodig acht voor de veiligheid en zal zij de kosten ervan doorrekenen aan de Klant. De Klant verbindt er zich toe deze kosten te aanvaarden en te dragen, in de mate dat ze redelijk zijn.
7.13. De verplichte wettelijke controles van de heftoestellen en veiligheidsinstallaties vallen ten laste van de Klant. De Klant zorgt ervoor dat de heftoestellen, veiligheidsinstallaties en andere uitrusting, die zij ter beschikking stelt van het schoonmaakpersoneel van ATALIAN, in goed werkende staat blijven en de Klant zal, op eenvoudige aanvraag van ATALIAN, onmiddellijk een kopie van het verslag van de meest recente controle voorleggen. Indien de installaties gebreken vertonen, heeft ATALIAN het recht de werkzaamheden op te schorten en haar normale prestaties evenals de extra kosten als gevolg van deze opschorting te factureren.
7.14. Op het einde van de overeenkomst en met het oog op de correcte toepassing van de Collectieve Arbeidsovereenkomst van 12 mei 2003 met betrekking tot de overname van personeel, zal de Klant ATALIAN per aangetekende brief de naam en contactgegevens meedelen van het bedrijf dat de diensten die het voorwerp uitmaken van de overeenkomst met ATALIAN overneemt, en dit minstens 30 kalenderdagen voor het einde van de overeenkomst. Bij gebrek aan een naam of geldige contactgegevens van een overnemend bedrijf binnen deze termijn, of bij gebrek aan toepassing van de bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, zullen de werknemers die bij de Klant tewerkgesteld zijn, opgezegd worden op kosten van de Klant.
- Gegevensbescherming en vertrouwelijkheid
8.1. Beide partijen zijn als verwerkingsverantwoordelijke verplicht om de relevante bepalingen van alle toepasselijke gegevensbeschermingswetten met betrekking tot de verwerking en vertrouwelijkheid van persoonsgegevens, in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679, na te leven en hun zusterondernemingen ertoe te verplichten deze na te leven. De partijen verbinden zich ertoe geen enkele daad te stellen die de andere partij in een positie kan brengen van schending van de genoemde wetten ter bescherming van persoonsgegevens.
8.2. Bijgevolg verbinden de partijen zich er wederzijds toe de nodige maatregelen te nemen om de bescherming en vertrouwelijkheid van de gegevens die zij met elkaar zullen delen, te waarborgen en deze gegevens uitsluitend te verwerken binnen het toepassingsgebied van de overeenkomst en met inachtneming van de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen, met name die met betrekking tot persoonsgegevens in de overeenkomst, teneinde de veilige en vertrouwelijke verwerking van deze gegevens te waarborgen. Bij beëindiging retourneert elke partij op verzoek onverwijld alle daarin vervatte informatie aan de andere partij. De verplichting van beide partijen om registers bij te houden en de gebruikelijke maatregelen voor gegevensbeveiliging blijven onverlet.
8.3. De partijen garanderen dat de gegevens die op de datum van ondertekening van de overeenkomst of daarna op hun installaties kunnen worden opgeslagen of waartoe zij toegang kunnen krijgen vanuit hun installaties of vanuit die van derden waarvan zij gebruik maken, zich in de Europese Unie bevinden.
8.4. ATALIAN behoort tot een groep waarvan de holding effecten heeft uitgegeven die genoteerd zijn op een Europese gereglementeerde markt. Bijgevolg is het waarschijnlijk dat vertrouwelijke informatie over ATALIAN of een van haar zusterondernemingen, indien deze wordt bekendgemaakt, de markt kan beïnvloeden.
8.5. Bijgevolg moet de Klant de vertrouwelijkheid van alle door ATALIAN, al haar zusterondernemingen en al haar werknemers overgedragen informatie bewaren en een register bijhouden van personen die toegang hebben tot vertrouwelijke informatie overeenkomstig de ESMA-normen. De Klant verbindt zich ertoe ATALIAN de naam mee te delen van een gesprekspartner die verantwoordelijk zal zijn voor deze lijst van interne vertrouwenspersonen en een kopie daarvan te verstrekken op verzoek van de regelgevende autoriteit en/of ATALIAN.
8.6. Deze vertrouwelijkheidsclausule blijft na het verstrijken van deze voorwaarden tussen de partijen van kracht gedurende een periode van vijf (5) jaar.
- Aansprakelijkheid – Verzekering
9.1. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, zijn de contractuele verbintenissen van ATALIAN steeds middelenverbintenissen, en kan zij slechts worden aangesproken voor haar opzettelijke fout.
9.2. Iedere aansprakelijkheid van ATALIAN voor schade, daaronder tevens begrepen buitencontractuele schade, in hoofdsom, interest en kosten, is steeds beperkt tot de waarde van drie maanden contractuele prestaties met een maximum van 12 500 €. Voor werken met een eenmalig karakter is de aansprakelijkheid van ATALIAN eveneens beperkt tot de gerealiseerde omzet met een maximum van 12 500 € per werf.
9.3. Mocht de in artikel 2 vervatte beperking van de aansprakelijkheid van ATALIAN, of een beroep daarop, door de rechter niet worden aanvaard, dan is de aansprakelijkheid van ATALIAN beperkt tot schade aan de eigendommen van Klant en letselschade, en in ieder geval tot een maximum van de uitbetaling door de verzekeraar ingevolge de aangegane verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid.
9.4. ATALIAN kan niet aansprakelijk worden gesteld voor onrechtstreekse, gevolg- of immateriële schade met inbegrip van gederfde inkomsten of gederfde winst;
9.5. ATALIAN heeft verzekeringen afgesloten om arbeidsongevallen van haar personeel en om haar burgerlijke aansprakelijkheid te dekken in het kader van de uitvoering van de werkzaamheden die het voorwerp uitmaken van deze overeenkomst. De dekking van de Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering wordt beperkt tot € 10.000.000 per jaar.
9.6. De Klant moet vóór het begin van de overeenkomst ATALIAN op de hoogte brengen indien een uitbreiding van de verzekerde bedragen vereist is in het licht van de voorziene opdracht. . Dit zal aanleiding geven tot een factuurtoeslag.
9.7. ATALIAN is niet aansprakelijk voor diefstallen en oneerlijke handelingen die door haar personeelsleden gepleegd worden. De Klant dient de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen om deze feiten te voorkomen.
9.8. Geen enkele boete kan aan ATALIAN worden opgelegd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van beide partijen.
- Klachtenprocedure
10.1. Elke klacht betreffende het personeel van ATALIAN of de door ATALIAN uitgevoerde prestaties, evenals klachten betreffende verlies of schade ten gevolge van een fout in hoofde van ATALIAN moet, om ontvankelijk te zijn, aan ATALIAN onmiddellijk en ten laatste binnen de twee (2) werkdagen volgend op het feit of de prestaties, die er het voorwerp van zijn, per aangetekende brief medegedeeld worden met een copie per e-mail. Aldus kan ATALIAN tot een intern onderzoek overgaan. Gezien de aard van de prestaties uitgevoerd door ATALIAN is een termijn van twee (2) dagen een redelijke termijn om dergelijke klacht in te dienen.
10.2. De Klant draagt de volledige bewijslast van de door hem ingeroepen grieven en klachten en aanvaardt dat ATALIAN door een middelenverbintenis gehouden is zoals vermeld in artikel 1. Bij de beoordeling van de prestaties, is de uitvoering van de gegeven opdracht essentieel, en is de vermelding van het aantal uren voor de prestaties louter indicatief en secundair.
10.3. Behoudens in het geval van uitdrukkelijke en schriftelijke erkenning door ATALIAN of behoudens het geval een rechter hierover uitspraak heeft gedaan, kan de Klant de onder 1 ingeroepen klachten niet inroepen om haar facturen niet te betalen, de uitvoering van de overeenkomst te schorsen of de overeenkomst eenzijdig te beëindigen, onverminderd de toepassing van artikel 11.3.
- Wanprestaties – gevolgen
11.1. Indien de Klant in gebreke is haar facturen op hun vervaldag te betalen of andere verbintenissen na te leven, zal ATALIAN van rechtswege gerechtigd zijn haar prestaties te schorsen tot regularisatie van de betalingsachterstand of de niet uitgevoerde verbintenissen door de Klant.
11.2. Na verzending door ATALIAN aan de Klant van een aangetekende ingebrekestelling tot betaling van vervallen facturen of uitvoering van vereiste verbintenissen, zal ATALIAN van rechtswege gerechtigd zijn de overeenkomst te ontbinden lastens de Klant, indien deze laatste in gebreke bleef tot betaling of uitvoering binnen de 14 dagen van de datum van de ingebrekestelling.
11.3. Indien de overeenkomst tussen partijen lastens de Klant ontbonden wordt, zal zij van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan de waarde van zes maanden contractuele prestaties aan ATALIAN verschuldigd zijn. Voor werken met een eenmalig karakter zal de schadevergoeding 80 % van de kost van de overblijvende werken bedragen. Dit doet geen afbreuk aan het recht van ATALIAN om van de Klant volledige schadevergoeding te eisen voor werkelijke en bewezen schade die hoger is dan de in dit artikel forfaitair genoemde schadevergoedingen.
11.4. Indien ATALIAN haar verbintenissen niet uitvoert, zal de Klant de overeenkomst alleen kunnen ontbinden in geval van zware fout van ATALIAN en na verzending van een aangetekende ingebrekestelling die binnen de 14 dagen zonder gevolg van ATALIAN bleef. In geval van ontbinding van de overeenkomst te haren laste, zal ATALIAN gehouden zijn de door de Klant geleden schade te vergoeden, mits inachtname van wat is bepaald in artikel 7.
- Niet-afwerving
12.1. De Klant verplicht zich geen enkel lid van het personeel van ATALIAN met wie zij betrekkingen heeft gehad in het kader van de uitvoering van de overeenkomst, in dienst te nemen of prestaties te laten verrichten, onder welke vorm ook. Dit geldt tijdens de contractuele relatie met ATALIAN en gedurende een periode van zes (6) maanden na het einde van de contractuele relatie of ingaande op de dag wanneer dit lid niet meer tot het personeel van ATALIAN behoort. Bij elke schending van deze verplichting zal de Klant aan ATALIAN de daaruit voortspruitende nadelen en schade vergoeden. Deze vergoeding aan ATALIAN verschuldigd kan in geen geval lager zijn dan een minimum bedrag dat forfaitair op EUR 5.000 (vijfduizend euro) wordt vastgesteld.
12.2. Behoudens voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van ATALIAN mag haar personeel geen andere prestaties uitvoeren dan deze die in de overeenkomst voorzien zijn. In geval dergelijke prestaties toch op aanvraag van de Klant zouden zijn uitgevoerd dan zullen ze door ATALIAN aan de Klant gefactureerd worden volgens de gebruikelijke tarieven van ATALIAN.
- Overmacht
13.1. Een geval van overmacht, ongeacht of dit de verdere uitvoering van de overeenkomst tijdelijk of definitief onmogelijk maakt of ATALIAN onredelijk bezwaard, zal de verplichtingen van ATALIAN uit hoofde van de overeenkomst opschorten en/of van rechtswege teniet doen en ontslaat ATALIAN van iedere aansprakelijkheid of schadevergoeding die hieruit zou kunnen voortvloeien. Worden beschouwd als gevallen van overmacht in hoofde van ATALIAN: oorlog en soortgelijke situaties, besluiten van overheidswege, stakingen, overstromingen, brand, epidemieën, pandemieën, alsmede elke van de wil van ATALIAN onafhankelijke oorzaak, waardoor de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk wordt. Dit geldt ook in geval van tekortkomingen of vertragingen in het verstrekken van prestaties veroorzaakt door overmacht. Deze opsomming is niet limitatief.
13.2. ATALIAN zal de Klant onverwijld van dergelijke omstandigheden op de hoogte stellen.
13.3. Mocht de overmachtstoestand langer dan een maand duren, dan zal zowel ATALIAN als de Klant gerechtigd zijn, door aangetekende kennisgeving aan de andere partij, de overeenkomst eenzijdig voor het nog niet uitgevoerde gedeelte ervan zonder rechterlijke tussenkomst te beëindigen.
- Overdracht
14.1. ATALIAN mag haar rechten en verplichtingen onder de overeenkomst te allen tijde geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde zonder voorafgaande kennisgeving aan de Klant.
- Compliance, ethiek en corruptiebestrijding
15.1. De Klant verklaart dat hij de internationale wet- en regelgeving en ethische normen naleeft en zal blijven naleven, dat hij wereldwijd handelt met integriteit en de toepasselijke wetten naleeft, met inbegrip van de toepasselijke anticorruptiewetgeving en ethische normen die van toepassing zijn op de naleving van zijn verplichtingen in het kader van deze overeenkomst. De Klant erkent dat hij de regels van de ATALIAN Gedragscode heeft gelezen, begrepen en volledig heeft aanvaard en verbindt zich ertoe deze na te leven.
15.2. De Klant verbindt zich er met name toe de bepalingen na te leven van de Belgische wet die op 11 mei 2007 in werking is getreden en die betrekking heeft op transparantie en het voorkomen van corruptie en omkoping.
15.3. In geval van schending door de Klant van één van de bepalingen van voornoemde wetten, met name inzake de preventie van corruptie, behoudt ATALIAN zich het recht voor om deze overeenkomst onmiddellijk te beëindigen, zonder opzegtermijn en zonder kosten, door middel van een eenvoudige kennisgeving per aangetekend schrijven aan de Klant, zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige schadevergoeding.
15.4. De Klant verklaart en garandeert dat hij tijdens de precontractuele relatie aan een officiële vertegenwoordiger of aan een privépersoon (in het kader van een professionele of sociale activiteit, een managementfunctie of werkzaamheden voor een natuurlijke of rechtspersoon) geen geldsom of ander voordeel, van welke aard ook, heeft gegeven of zal aanbieden, direct of indirect, van welke aard ook, financieel of niet, voor zichzelf of voor anderen, met het oog op het verrichten of nalaten (of omdat zij heeft verricht of nagelaten te verrichten) van een handeling die behoort tot haar functie, opdracht of mandaat, of die door haar functie, opdracht of mandaat wordt vergemakkelijkt, met name met de bedoeling commerciële voordelen te verkrijgen of zakelijke betrekkingen te verkrijgen en/of te onderhouden.
15.5. Voor de toepassing van deze clausule wordt onder “officiële vertegenwoordiger” verstaan, eenieder die openbaar gezag bekleedt of verantwoordelijk is voor openbare taken, of eenieder die een verkozen mandaat heeft. Dit woord omvat tevens alle werknemers en functionarissen van overheidsorganisaties of -bedrijven waarin de overheid een meerderheidsbelang heeft, alle personen die optreden als deskundige bij overheids- en/of regelgevende organisaties en alle personen die werken voor internationale organisaties.
15.6. De Klant verklaart dat hij alle passende maatregelen heeft genomen om ervoor te zorgen dat zijn werknemers zich aan de bovengenoemde ethische regels houden.
15.7. De Klant verbindt zich ertoe adequate interne controles in te stellen om elke daad van corruptie te voorkomen en op te sporen. De Klant verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat zijn boekhouding en boeken een correct beeld geven van alle transacties die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst zijn verricht. De Klant verbindt zich ertoe om alle boekhoudkundige documenten en andere bewijsstukken van betalingen of ontvangen betalingen en uitgaven die hij heeft gedaan in het kader van deze overeenkomst te bewaren gedurende ten minste zes (6) jaar na het verstrijken of beëindigen van de overeenkomst.
- Geschillen – Toepasselijk recht
16.1. Op alle aanbiedingen, bestellingen en overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, evenals op alle overeenkomsten die daarmee samenhangen is Belgisch recht van toepassing. Alle desbetreffende geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechtbanken te Brussel.